jump to navigation

Anne Sütü ya da Emzirme maceram(ız) 17 May 2016

Posted by evaciton in Anne Sütü, Emzirme, İkiz Emzirme.
Tags: , , , ,
trackback

Bu yazıyı ikizler 1 ay 10 günlük iken yazmaya başlamışım;

Anne sütü vermek bana göre emzirmekle eş değer; yeni doğum yapmış anne, bebeğini alır memeye tutar, bebe de yeni doğan refleksiyle memeyi tutar ve sütü çeker. Sanırım bu normal doğum yapanlarda mümkün, ancak sezaryende henüz böyle bir durumdan bahsedildiğini hiç duymadım, varsa da ben bilmiyorum.

Bir anne ne tür doğum yapmış olursa olsun günümüz koşullarında anne sütünü bebeğe farklı tekniklerle verebilmek mümkün çok şükür. Örneğin sütü sağarak steril kaplarda veya poşetlerde toplamak, ardından bebeği biberon, kaşık, enjektör gibi araçlarla beslemek mümkün. Özellikle prematüre doğmuş, henüz emme gücü ve enerjisine sahip olmayan bebekler ve veya bir türlü emmeyi sevemeyen ya da reddeden bebekler için bu yöntemler çok destekleyici.

Kısaca günümüz şartlarında bebeği beslemek, illa emzirmek veya anne sütünü bebeğe herhangi bir yöntemle vermekle kısıtlı değil; sütü gelmeyen, gelemeyen, sütü bir türlü veremeyen veya vermek istemeyen anneler için mamalar var.

Son dönemlerde internette yeni bir yöntem gördüm, memeye yapıştırılan ipincecik bir boru ile biberon hiç vermeden, meme emer pozisyonda muhtemelen sağılmış süt memeden geliyormuş gibi yapılarak bebek beslenebiliyormuş, böylece hiç biberonla tanışmıyormuş. Teknolojinin gözünü seveyim 🙂

Vicdan Azabı 1

Annelik vicdan azabıyla yaşamaktır derler.

Her şey iyi güzel de, eminim bir çok anneye “Bebeğini neyle besliyorsun?” sorusunu sorduktan sonra “Sütümü sağarak veriyorum”, “Mamayla besliyorum” cevaplarını alabiliriz. Peki bu konuda vicdan azabı duyup duymadıklarını sorsak acaba ne cevap alırız? Bana sorarsan, ben vicdan azabı çektim, çekiyorum. Neden mi? İki kere sezaryen doğum yaptım. İlk doğumumda hemen kolostrum geldi, ikincisinde ise sütüm gelmek bilmedi. Kızım çekti gelmedi, sağdım gelmedi, yeni doğmuş kızımı mamayla beslediler, benim de haliyle moralim bozuldu. İkizlerimi kolostrum ile besleyecektim vs vs

Süt verebilmek bir başarı olmadığı gibi, süt verememek te bir başarısızlık değildir

İşte bana göre anne olmanın yaman çelişkisi tam da bu noktada başlıyor. Doğum yaptıktan kısa bir süre sonra büyük kızımıza kardeşleriyle ve olası kıskançlık durumlarıyla ilgili olarak ne tür bir yaklaşım göstermemiz gerektiği konusunda okul pedagogumuza danışmaya gittiğimizde konu ister istemez süt vermeye geldi. Kendisi aynen şöyle bir cümle kurdu “Süt verebilmek bir başarı olmadığı gibi, süt verememek te bir başarısızlık değildir” İşte her annenin takıldığı nokta tam da bu değil mi? “Emzirebildim başardım- Emziremedim başaramadım” Emzirememek tarafında kalan anneler için akabinde yetersizlik, suçluluk ve vicdan azabı duyguları çarpıyor insanı her nedense.

İlk doğumda anne sütü maceramız

2030 gr 43,5 cm doğmuş olan büyük kuzumda bu duyguları hasbel kader yaşadım. Eski yazılarımda anlattığım üzere doktor tavsiyesiyle düşük kilolu bebeğimizin emerken harcayacağı enerji ve dolayısıyla kilo kaybı yaşamaması için “Bir emzir, Bir sağ” modelinde ilerledik. Ayrıca memeyi rahat kapabilmesi için silikon ile emzirdim. Ortalama 2,5 ay emdi ve memeyi reddetmeye başladı. Ciddi anlamda kavga vermeye başlayınca bebeğime karşı mücadele etmekten hem üzüldüm hem de yoruldum. Bir seferinde hastanedeyken bir emzirme danışmanına bu konuda ne yapabileceğimi sordum. O dönemde kızımız 3 ya da 4 aylıktı. Artık ek gıdalara geçileceğinden mücadele etmeye gerek olmadığını söylemişti sanırım. Sanırım beni rahatlatmak istemişti. Sonuç olarak 2,5 ay emzirmeyi başardım (dikkatinizi çekerim anahtar kelime yine “başarmak”, bırak işte şu düşünceyi) bir süre daha sağarak devam ettim ve son sağdığım sütü 3 ya da 3,5 ay civarında verdim ve süt macerası son buldu.

Artık sağmaktan ve sterilize etmekten yorulmuştum, zira sağmayınca steril edecek şey sayısıyla birlikte harcanan enerji ve uykusuz kalınan zaman azalıyor, rahata eriyorsunuz.

İkinci doğumda anne sütü maceramız

2 Ocak 2014 Perşembe günü ikizlerimiz doğdu. Ancak oğlumuz nerdeyse doğar doğmaz hemen yoğun bakıma girdi. Çocuk doktoru Ali Tırtır gidip gelip özellikle anne sütü rica etti. Hem oğlanın durumu hem de 3 gündür gelmeyen sütten kaynaklı moralim düşük, bir de doktorun iyi niyetli baskısı ile daha da fena oldum. Doğar doğmaz bir sürü müdahale geçirmiş olan bir bebeğin sarılık olmasına önlem olarak anne sütüyle beslemek istediler sanıyorum.

Hazır hastanedeyken doktorum Herman İşçi’ye “Acaba meme kanallarında tıkanıklık mı var, hazır buradayken baktırsak mı?” diye sordum “İlk çocuğunu emzirdin, ikincilerde bol bol gelir, ancak bazen sütün inmesi 72 saat alabilir” demişti. Çocuk doktoru, bunu oğlumuz dolayısıyla yaşadığımız strese bağladı “Kortizol hormonu sütü baskılayabilir, rahatlamanız gerek” dedi. Becerebilene aşk olsun.

Sütüm gelmiyor!

5 Ocak Pazar günü taburcu olduğumuzda hala süt inmemişti, azimle her memeyi on beş dakika sağdığımda gelmiyordu. Çocuk doktorunun ısrarlı anne sütü isteği üzerine 6 aylık kızını halen emziren kuzenim kendi sağdığı sütlerden teklif etti. Doktora sorduk, onay verir vermez buzluktaki sütlerden bir poşet verdi. 5 Ocak Pazar akşamı sütü vermek için hastaneye geri gittik.

Bu arada tebdili mekanda ferahlık varmış; eve dönmenin hikmetiyle 5 Ocak akşamı bir damla çıktı. Öncesinde “Emziririm” diye, sonrasında da “Nasılsa süt gelmiyor” diye pompa almamıştım. Eve bizimle gelen kızımız da her emme denemesinde ağladı biz de doğrudan mama vererek devam ettik. 6 Ocak Pazartesi göğüslerde gerginlik başladı ama ben üstünde durmadım. Eğer aynı günün akşamüstü pompayı hala almamış olsaydım vay halime; hem gerginlik hem de acıyan yumrular başlamıştı. Bir iki gün her sağdığımda göğsüme sıcak kompresi yaptım acı ve gerginlik ancak açıldı.

Süt hormonu nasıl tetiklenir?

İlk doğumumdan sonra bebeğin emmesini kolaylaştıracak olan silikonun sütü azaltabileceğini, çünkü bebeğin memeyle doğrudan temas ettikçe süt hormonunun tetiklediğini öğrenmiştim. Acemi bir anne olarak bu eski deneyimi şimdi hayata geçiriyorum.

Nasıl mı? İşte bu kadar uzun bir girişten sonra hikayemiz asıl şimdi başlıyor

Süt nasıl arttırılır?

Eve geldiğimizin akşamı sütümü getirtmek için herkes bir ucundan tuttu; kayısı kompostosu, kuru incir, badem, kaju fıstık (cashew), dolmalık çam fıstık, et vs. Ayrıca malt içeceklerin gaz yapmasından korktuğumdan annem bana hem Humana’nın Rezene çayını hem de Solgar’ın bira mayası tabletlerini aldı. Doktor bu tabletlerden günde 2-3 kez almama izin verdi, ben günde bir tane alıyorum. Ayrıca eşim de birinden aldığı tavsiye üzerine bir bitki (Isırgan otu, rezene, anason. Aslında kimyon da katıyorlar ama ben gaz sebepli cesaret edemedim) karışımı yaptırdı, günde iki kez aç karnına demleyip içiyorum. Hamilelikte aldığım vitamine devam. Bir tek demir hapını unutuyorum; doktora göre aniden depoların boşalmaması için mutlaka hatırlamam gerektiğini önemle belirtti. Bir de irmik yaptırıp duruyorum. Ayrıca son günlerde sütten bağımsız olarak yemeğe soğan haricinde bir diş sarımsak, zerdeçal ve zencefil attırıyorum.

Süt gelmesi için annenin bol su içmesi, dinlenmesi, uykusuz kalmaması ve psikolojik olarak rahat olması gerekiyor. Ayrıca bol bol emzirerek ve/ veya her emzirmeden sonra süt sağarak bedene süte talep var emrini veriyorsunuz, o da süt üretiyor.

 Yaman çelişki 1; Bebekler emse bile sağdığımda az çok süt çıkıyor. Ya bebekler tamamını emmiyor ve dolayısıyla mamaya ihtiyaç duyuyorlar. Ya da hemen veya 30 – 60 dakika içinde sağarak süt çekmeye devam edince süt gelmeye devam ediyor?

Yaman çelişki 2; Buna rağmen ikizlerimi hem emzirerek hem de mamayla besliyorum

Yazının devamı için tıklayınız

Aklınıza takılabilecek başka detaylar hakkında Anne sütü, emzirme ve bunlarla ilgili kullandığım herşey 1 ve Anne sütü, emzirme ve bunlarla ilgili kullandığım herşey 2 adlı yazılarıma tıklamak isteyebilirsiniz.

 

Yorumlar»

No comments yet — be the first.

Bir Cevap Yazın

