jump to navigation

Anne sütü ya da Emzirme maceram(ız)ın devamı 18 May 2016

Posted by evaciton in Anne Sütü, Emzirme, Uncategorized, İkiz Emzirme.
Tags: , , , , , , , ,
trackback

Yazının başlangıcını Anne Sütü ya da Emzirme maceram(ız) da okuyabilirsiniz

Bu bir döngü; sağmak, anne sütü, emzirmek, mama

Eve geldiğimden beri sağmak haricinde nadir de olsa minik kızımızı memeye tutuyorum, silikonla deniyorum, ememiyor, tutamıyor, süt gelmiyor, o da kavga kıyamet ağlıyor. Çocuk doktorumuz “Reddediyorsa biberon verin” dedi, yani kısaca “kendini hırpalama” mesajını verdi. Başta “Hırpalamayım tamam” dedim.

Perşembe doğum yaptım, Pazar akşamı eve geldik. Pazartesi pompa aldığım andan itibaren sağdığım sütü kıza veriyorum ancak hastanede bebek yoğun bakımda olan oğluma da götürmem lazım. Hem hastanedeki hem de kendi çocuk doktorumuz oğlana kesinlikle anne sütü verilmesi konusunda görüş birliği içindeler. Benimki de anne vicdanı, biri emmiyor, öteki yoğun bakımda, ikisine de adil olarak anne sütü verebilmek ve hak geçmemek istiyorum. Gerçi kız mama alabiliyor, ötekine ise kesinlikle vermeyi tercih etmiyorlar. Böylece yoğun bakımdan çıkana kadar gün aşırı ya hastaneye uğruyoruz ya da benim sağdığım sütleri her gün eşim termosla hastaneye taşıyor. Her gittiğimizde sütlerin ne kadar idare edebileceğini sürekli sorguluyorum ki ona göre adaletli bir dağıtım yapabileyim. Eşim ve anneme kalsa kız nasılsa mama alabildiği için, o dönemde sağdığım bütün sütleri, ya da en azından büyük bir çoğunluğunu oğlana yollamalıyım.

Oğlanın ne zaman taburcu olacağı konusunda eşim doktoru sürekli sıkıştırıyor ancak doktor tedbiri elden bırakmayarak tarih vermiyor.

Nihayet beklenen gün geldi; 12 Ocak Cuma günü oğlanı emzirmem için çağırdılar. Kız beni emmediği için oğlandan da umudum yok. Yani bu sefer kesin emzirecektim hayali kuruyordum da, bu konuda hiç güvenim kalmamış vaziyette. Zira hastanedeyken her ikisi için de aranıyor, emişleri güçlü diyorlardı. Ama gel gör ki oğlan beni şaşırttı ve mutlu etti; birkaç denemede doğrudan memeyi tuttuğu gibi emdi, yine de kolay kapsın diye silikonla da denedik.

15 Ocak 2014 Pazar günü “Anne Bebek uyum” için hastaneye çağrılınca minik kızımızı da alıp gittik. Hemşirenin yardımlarıyla ikisini birden emzirdim. Bir iki sefer emzirip alt değiştirdikten sonra oğlanı taburcu ettiler ve eve dönüşe geçtik

Bir ay boyunca kızıma nadir de olsa meme teklif ettim, ettiğim zamanların çoğunda ağlayarak reddetti, bir iki tanesinde memeyi aldı. Her bebeye bir meme formülünü uyguladım. Bir aya yakın oğlanı her seferinde diğer memeden olacak şekilde tek memeden emzirdikten sonra her iki memeyi sağarak çıkanı kızıma veriyordum.  Çıkan süt yetmediği için ikisine de mama takviye ederek devam ettik.

Vicdan azabı 2; (Vicdan azabı 1 önceki yazımda)

Genellikle ikisi aynı anda uyandığı için, oğlanı emzirdim, kıza ise sağdığım anne sütünü ve ardından mamayı başkası veriyordu. Ama bu sefer oğlan anne kokusuna ve ten temasına doyuyordu ama kız nerdeyse sürekli ya yardımcımızın ya da annemin kucağında oluyordu. Bu sefer de kızım anne kokusundan, ten temasından eksik kalıyor diye üzülüyordum. Hatta sırf bu yüzden oğlanı emzirdikten sonra mama için başkasına verip kızın mamasını ben vermek istedim. Yardımcımız kendince espri yaparak benim için “kıskanıyor” deyince annem “üzülüyor” cevabını verdiyse de ben bu espriye gıcık oldum.

Bu arada oğlan kucakçı oldu galiba, yaygarayı basıp ağlıyor kucağa gelince susuyor, acaba yoğun bakımdaki 10 günün bunda etkisi var mı? Varsa da hala telafi olmadı mı? Kız ancak gerçekten bir şikayeti olunca ağlıyor; gaz, açlık, kaka yapamama vs.

4 Şubat 2014 Salı günü aniden ne olduysa oğlan da memeyi reddetmeye ve kıyamet koparmaya başladı. Bu durumda hangi birine sağıp süt yetiştireceğimi şaşırdım. Bu sefer de yardımcımız “Belki sütün azalmıştır” diyerek beni gıcık etti. Oğlan ve kız meme almamak için her ağladığında peşimde zebella gibi dikilip “Mama hazırlayım mı?” diye sordu, ben de ondan bucak bucak kaçtım resmen. Kendisi de iki çocuğu olmasına rağmen lohusa psikolojisini bilmiyor sanırım.

Bu arada kız sürekli gazlı; biberondan hızlı içmekten kaynaklanabileceğini düşündüm. Oğlanın yarım saate yakın sürede aldığı sütü, kız biberondan 5 dakikada alırsa ne olur? Emerse gaz probleminin ciddi ölçüde çözüleceği gün gibi aşikar. Sırf biberon sorununu çözebilmek için Dr Brown’s biberon ve Sab Simplex damla aldım.

4 Şubat 2014 Salı gecesi Emzirme Kampına dair yazılmış yazıları okudum. Ancak bebekler memeyi almamaya devam edip çılgın gibi ağlarsa ne yapılacağı konusunda zerre bir fikrim yok. Sonunda aynı günün gece yarısı bebeklerimizi uyurken memeye tuttum, bir tuttular iki tutmadılar, sinirlendiler. Hem denemeye hem de sağmaya devam ettim. Böylece biberonla dahi olsa anne sütü ve mama ile desteklemiş oldum. Ertesi gün aynı şekilde devam.

5 Şubat 2014 Çarşamba’ya kadar emzirme uzmanı arkadaşa da bir türlü ulaşamayınca çaresiz Emme Grevi adlı yazıyı yazdım ve Twitter yoluyla Lansinoh’un emzirmeyle ilgili sorulara cevap vereceğini öğrendim. O gün zaten moralim bozuktu, üstüne de 3 kere sağdığım sütün yarısı emzirme atletine dökülünce sinirimden ağlayacaktım. Onun da sebebini sonradan keşfettim (kiralama yaparken aldığım Ameda pompa biberon setinin valfini alttan kesersem çekiş gücünün artacağını söylemişlerdi, kesince çekiş gücü arttı ama pompanın geri tepiş gücü de artmış, sağdığım süt biberon yerine memeye doğru ve oradan aşağıya gitmeye başlamış.)

Her neyse Twitter’den gelen cevaplardan birisi yanılmıyorsam “Emmeyen bebeğe teklif edin ama zorlamayın” idi ancak bu benim için yeterli bir cevap olmadı. Yılmadım, oğlanın sünnetine kadar çözmek istiyordum çünkü yanımda anne sütü taşıyabilirdim ama sağma imkanım olmayabilirdi. Dahası kafamda “Memeden emmenin sakinleştirmesiyle biberonun ki bir mi?” düşüncesi vardı.

Takibindeki Cuma ve Cumartesi günleri yılmadan emzirmeyi denedim. Oğlan emmeye geri döndü, hatta silikonla emzirmeyi bıraktım. Ardından kız da emmeye başladı. Çok mutluyum. Sağma görevim ve dolayısıyla sterilize edecek şeylerin sayısı azaldı.

Silikonla bir süre daha devam ettik, ilk yazıda yazdığım “bebeğin emmesini kolaylaştıracak olan silikonun sütü azaltabileceğini, çünkü bebeğin memeyle doğrudan temas ettikçe süt hormonunun tetiklediği” düşüncesiyle onu da devreden çıkardım. Sonrasında onlar da silikonla emmeyi tercih etmez oldular, belki de artık zor gelmeye başladı.

Emzirmede önemli ipucu; memeyi teklif etmeye devam edin; bebekler ilk aylarda doğuştan gelen emme reflekslerini anımsarlarmış.

İkinci ipucu; düşük kilo ve haftalı (prematüre) bebekler başta memeyi tutmakta güçlük çekebilirler. Ancak kilo alıp büyüdükçe emme kuvvetleri artıyor, tekliflerinizde ısrarlı olursanız eninde sonunda memeyi tutmayı ve emmeyi öğreneceklerdir.

Emse bir türlü emmese bir türlü, neden derseniz? Silikonu devreden çıkarmak, doğrudan temas açısından iyi oldu. Ancak 12 Şubat gece yarısı oğlanı silikonsuz emzirirken acıdan zıpladım. İstemediğim halde Lansinoh sürmeye başladım. 15 Ocak Cumartesi doktora neler sürebileceğimi sordum; E vitamini kapsülleri, zeytinyağı sürülebilir, emzirmeden önce su ve pamukla silinebilirmiş, karbonatlı suya gerek yokmuş.

Bu arada memelerden bir tanesinden, diğerine nazaran daha fazla süt geliyor ve sanırım bu normal.

Silikondan kurtuldum, ama arada meme acımasın diye takıyorum, o zaman da kaymasından rahatsız oluyoruz. Sağmayı azalttım ama tamamen bırakmadım. İkisini emzirdikten sonra bile süt artsın diye sağmaya devam ettim. Önceleri her emzirmeden sonra sağıyordum. Memeler 2 saatte bire alışmış olmalı ki sızlamaya başlıyor. Bazı günler sağmayı unutuyorum, bazı günler günde 2-3 defa sağıyorum. Ortalama yaza bitene kadar 6 ay kadar değişen sıklıklarda sağmaya devam ettim. Sonunda işin içinde ek gıda vesaire de girmeye başlayınca yeter artık deyip pompayı geri verdim.

Sağmanın avantajı; hafta sonlarında büyük kızımla program yaptığımızda, evde bebekleri beslemek için gerekli sütün stoklanmış olması.

Konuştuğum ikiz annelerinden emziren ve hatta ikisini aynı anda emziren az. Anne sütünü sağarak verdiklerini söylediler.

Bakalım benim emzirme/ anne sütü maceram ne kadar devam edecek?

İşte sorumun cevabı;

19 Ocak 2015 (İkizler 1 yaşında, 13.5 aylık oldular)

Emzirme için önce 6 ayı sonra 1 yaşı hedeflemiştim. Başından beri meme artı mama ile gittik. Emzirme konusunda hedeflediğim süreyi doldurdum. Şimdilerde 1 yaştan 2 yaşa kadar emzirmeye devam etmek konusunda söylemler olduğunu görüyorum ancak 1 yaşın ötesine geçmek için artık kendimi zorlamıyorum. Çünkü bir; meme teklif ediyorum, zorlamıyorum, emen emiyor, emmeyene ısrar etmiyorum. İki; artık eskisi gibi emmiyorlar, bazen sadece memede duruyorlar. Ayrıca artık bildiğin yemek yiyorlar. Uykuya geçmeden önce meme teklif ediyorum, aşamalı olarak mama veya keçi sütü veriyoruz. Üç; bütün yılı evde geçirdim artık kendimi dışarı atmak istiyorum. Dördüncüsü ve en önemlisi 23 Ocak 2015 Cuma günü büyük kızımız ameliyata girecek. O hastanede olduğu sürece belki günde bir veya iki kere gidip ikizleri görebilirim, henüz hiçbir şeyi öngöremiyorum. Düşün ki bir yaş sonrasında 4-5 günlük tatile gittim. Dolayısıyla kendimi yıpratmama kararı aldım.

20 Mart 2015 (İkizler 14.5 aylık)

Büyük kızımız tespit edildiği üzere 23 Ocak 2015 Cuma günü böbrek reflüsü ameliyatına (Üreteroneosistostomi) girdi.Ben zannettiğim gibi ikizlerin yanına gidip gelemedim. Ameliyatın 2. veya 3. günü onların yanına gidebildim ve hastaneye geri döndüm.

İkizler, bu süreçten sonra meme konusunda çok ısrarcı olmadılar. Hastanede kaldığımız sürede benim memeler yumuşadılar. Bir süre sonra oğlan da eskisi gibi meme teklifime yanaşmamaya başladı. Ardından kabız olmasınlar diye aşamalı olarak mama, keçi, inek sütü ve sağdıklarımla bir süre idare ettik. Aşamalı geçişin sonunda günde 2 kere uykudan önce her biri 250 ml yi (toplamda 500 ml’yi) aşmamak üzere inek sütüne geçtik. Mart 2106 itibariyle 26 aylıklar ve bu şekilde devam ediyoruz.

2016 Mayıs; Buzlukta kalan sağılmış sütler

Buzlukta az miktarda sağılmış anne sütü poşetleri kaldı. Acaba 1 yılı geçmiş olsa da hala verebilir miyim? Anne sütünün kolay bozulmadığını söylerler, ben de bir sefer çözülen sütlerimi buzdolabında bekleterek bunu gözlemleme şansına sahip oldum

Aklınıza takılabilecek başka detaylar hakkında Anne sütü, emzirme ve bunlarla ilgili kullandığım herşey 1 ve Anne sütü, emzirme ve bunlarla ilgili kullandığım herşey 2 adlı yazılarıma tıklamak isteyebilirsiniz.

 

Yorumlar»

No comments yet — be the first.

Bir Cevap Yazın

